iklan

05 May 2011

Cinta Qalisha - Part 1

Cinta Qalisha
Karya : Dayang Nurshafiqa Binti Abang Ahmad

“Pang!” Qalisha jatuh terduduk ditampar ayahnya.
“Engkau ni dah tak ingat dosa ke? Kau jatuhkan air muka aku. Kurang ajar!”
Sekali lagi Qalisha mendapat penampar dari ayahnya. Qalisha terduduk tidak berdaya lagi untuk berdiri. Ibunya pula hanya mampu menitiskan air mata melihat Qalisha ditampar tanpa mampu membuat apa-apa.

*         *         *        *

Qalisha Ariella Binti Qashir Arshad, anak bongsu dalam lapan adik beradik itu dan anak kepada seorang usahawan yang berjaya di Sarawak. Qalisha seorang yang manja dalam keluarganya.  Paras rupanya yang cantik, kulitnya pulih melepak,matanya yang bulat dan mempunyai tubuh badan yang ideal boleh membuat mana-mana mata yang memandang terpesona.
Setelah habis menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia, Qalisha hanya duduk di rumah melakukan kerja-kerja rumah yang akhirnya menyebabkan dia bosan.  Qalisha mula terjebak dengan aktiviti sosial bersama rakan-rakannya. Namun, ibu bapa Qalisha tidak tahu aktiviti harian Qalisha kerana mereka sibuk dengan kerjaya masing-masing.  Ayahnya, sibuk menguruskan bisnes milik keluarganya di bandar . Manakala ibunya pula jarang berada di rumah kerana outstation untuk menghadiri mesyuarat atau kursus. Qalisha keluar hampir setiap hari bersama rakan-rakannya dan kadang-kadang dia akan balik lewat malam.

*          *          *          *
“Hai, im Azhar, Azhar Ashari and you?”
Seorang jejaka tinggi lampai bertubuh sasa menyapa Qalisha ketika mereka sedang duduk di Sibu Time Square bersama rakan-rakannya. Qalisha memerhati tubuh lelaki itu dari hujung rambut ke hujung kaki.’Hurm, hensem juga’. Hatinya berbisik.Alis matanya hitam menambah karisma pada wajah lelaki itu. Qalisha terpesona. Namun Qalisha tidak akan pernah mengalah hanya melihat pada paras rupa Azhar yang boleh dikategorikan sebagai kacak itu. Dia terfikir untuk mengenakan lelaki itu sama seperti dia mengenakan lelaki-lelaki lain sebelum ini. Dari segi pakaiannya pula, Qalisha mengagak Azhar seorang dari golongan yang berada.
“Hai. Im Qalisha. Ada apa encik?”
“Eh, tak payahlah panggil I encik. Just call me Azhar. I tadi lalu sini so I singgah la sekejap. Sebelum ni pun I selalu lihat you all lepak kat sini.”
“I macam pernah lihat you sebelum ni tapi not sure lah dimana.” Kawan Qalisha, Mimi menyampuk.
“Oh,i kerja kat kawasan sini je. Kat tingkat paling atas Sibu Times Square ni. Just tolong ayah I kat syarikat dia. So, ok lah. I rasa I kena pergi sekarang. Nice to know you all. Harap leh jumpa lagi lepas ni. Bye.”
Azhar berlalu pergi meninggalkan mereka sambil menoleh ke arah Qalisha dan mengelipkan matanya. Qalisha tersenyum.
“Oi! yang kau tersengih-sengih ni apesal,mereng dah ke?”
“Suka hati lah aku nak sengih-sengih ke, mereng ke. Siibuk je lah kau ni Lisa”
“Kau jangan bagitahu aku yang kau ada rancangan baru untuk mangsa baru kau ni”
Qalisha terus bangun dari tempat duduknya dan berlalu pergi meninggalkan Mimi dan Lisa dengan tanda Tanya.
“Makin pelik kawan kita ni, Mimi. Baik kau nasihat awal-awal,nanti takut dia tersalah langkah. Sepandai-pandai tupai melompat akan jatuh ke tanah juga babe.”
“Hurm..kita tunggu dan lihat saja lah apa yang akan Qalisha buat dengan lelaki tu. Well, ini lah dinamakan permainan hidup, Lisa. Dah. jom blah.

*          *         *         *
Honey,malam ni I jemput you kira-kira jam lapan ya , get ready awal. I nak you pakai dress yang I bagi tu.I nak bawa you pergi ke tempat istimewa malam ni.
“Ok sayang.” Sahut Qalisha sambil tersenyum sendiri selepas Azhar mematikan talian.
Lantas Qalisha membelek-belek pakaian yang diberikan oleh. Cantik.Tapi agak seksi, terdedah di bahagian dada dan belakang. ‘ Ah, takpa lah.Janji cantik’ bisik hatinya.
“Pon! Pon!”
Qalisha menjenguk ke luar tingkap. Azhar.  Qalisha lantas mengapai beg tangannya dan sekali lagi dia melihat dirinya di cermin bagi memastikan dirinya kelihatan cantik.
“Hai, sayang.”
Qalisha memberikan jelingan manja pada Azhar. Lalu, Azhar memberikan ciuman di pipi gadis idamannya itu. Qalisha tersipu malu,
You nampak cantik sangat malam ni honey.”
“Thanks sayang
“Mama dan papa you ada di rumah ke tadi?”
“Takde. I sorang je kat rumah. Mama and papa pergi Bali semalam. Ada seminar bisnes.”
“Jadi, you ada beritahu siapa-siapa tak, you keluar dengan I ni?”
“Tak. I malas nak beritahu siapa-siapa. Tak penting pun.”
“Okey,kita dah sampai ni honey.Jom”
Azhar membawa Qalisha ke sebuah taman bunga yang dipenuhi cahaya lampu berwarna-warni. Qalisha ternampak sebuah meja yang telah sedia dengan makanan dan minuman.
“Wow, cantik lah. Macam mana you buat semua ni.”
I upah orang la honey. Tak kan I nak buat sendiri pula.”
Qalisha hanya tersenyum mendengar jawapan Azhar itu. Lagipun dia tak kisah sangat siapa yang buat semua ni.Janji enjoy. Bisik hatinya.
“Lepas makan ni, I nak ajak you jalan-jalan,ok.”
“Kita nak jalan ke mana?”
“Adalah. You tengok je nanti. Mesti you terkejut.”
Selesai menjamah makan malam, Qalisha berasa kepalanya pening dan terasa ingin pitam. Pandangannya kabur. Gelap.
*              *             *             *
“Errggghhh..sakitnya kepala aku. Eh,aku dimana sekarang ni? Ha!! Azhar?!”
Qalisha terkejut kerana melihat Azhar berbaring disebelahnya tanpa seutas benang pun. Qalisha teringat bahawa malam tadi dia pitam kerana pening kepala. Sampai hati Azhar melakukan perkara ini kepadanya. Dia patut tahu dari awal lagi niat jahat Azhar kepadanya.  Sebelum ini dia pernah merancang untuk mengenakan Azhar seperti mana dia mengenakan teman lelakinya yang dahulu. Qalisha menyesal. Kali ini dia tersungkur. Maruahnya tergadai. Badannya menjadi taruhan. Tanpa disedari air mata Qalisha menitis di pipi. Qalisha ingin segera pulang ke rumahnya. Lantas dia menarik selimut untuk menutup tubuhnya dan terus pergi ke bilik mandi serta mencapai bajunya di atas lantai. Qalisha terus berlari menuju ke pintu keluar bilik hotel itu. Dilihatnya di atas katil, Azhar telah tiada.
You cepat-cepat ni nak pergi mana. Sabarlah dulu sayang. I betul puas lagi menikmati malam ini dengan you. “
Azhar duduk di sofa bersebelahan dengan pintu.Di tangannya ada kunci bilik hotel tersebut.
‘Bedebah kau Azhar.Kenapa kau buat aku macam ni? Apa salah aku?!”
“Apa salah you?? Hurmm…biar I fikir dulu. Ha..I dah ingat. You ingat tak Azrul? Ingat tak??!”
Azhar bangun dari sofa dan menuju ke arah Qalisha. Lantas dia menggenggam rambut Qalisha sekuat hati.Sehingga Qalisha mengerang kesakitan.
“Argghhh.sakitlah bedebah.”
“Kau ingat tak?!”
“Ya. Aku ingat. Apa kaitan kau dengan dia.”
“Kau tahu tak dia tu adik aku. Lelaki yang kau jadikan mangsa kau dulu, adik aku!!! Kau faham!! Kau tahu tak apa dia rasa. Dia seorang lelaki yang baik. Tak sepatutnya kau buat dia macam tu. Kau bagi adik aku untuk jadi pemuas nafsu kawan-kawan bohsia kau kan. Kau ingat aku tak tahu.”
“Ma..mana kau tahu semua ni. Azrul dah meninggal kan? Siapa yang bagitahu kau?.”
“Kau ingat aku tak boleh siasat semua tu. Aku balik dari Australia pun sebab aku dapat berita kematian adik aku. Kau kejam. Sekarang aku akan balas balik perbuatan kau. Kau tengok lah nanti ada lagi kejutan untuk kau, perempuan sial!.”

*          *           *           *
“Apa nak jadi dengan kau ni Qalisha. Tak cukup ka apa yang papa dan mama bagi kau selama ni. Kami manjakan kau. Bagi apa kau nak. Ini balasan Qalisha bagi kat papa dan mama. Ni!! Lelaki mana dengan kau tidur ni. Ada orang hantar gambar ni kat email papa pagi tadi. Baik kau jawab sebelum aku terajang kau Qalisha. Kau tahu tak sekarang gambar kau tersebar kat henfon dan email kawan-kawan papa. Papa malu kau tahu. Malu!!!!!”
Ayah Qalisha memandang ke arah Qalisha dengan pandangan yang tajam. Menuggu jawapan dari mulut anak kesayangannya itu.
“Papa!! Ampunkan Qalisha,pa. Qalisha tertipu, pa. Semua ini helah dia papa. Percaya lah pada Qalisha. Bukan niat Qalisha buat semua ni. Qalisha terpedaya. Ampunkan Qalisha pa, ma.”
Qalisha menangis semahu-mahunya kerana penyesalannya yang terlampau amat. Mama datang mendekati Qalisha dan memeluknya erat. Mengusap-usap kepala anak emasnya itu.
“Selepas hari ini, kau jangan keluar dari rumah ni tanpa kebenaran papa dan jangan jumpa kawan-kawan kau yang tak senonoh tu lagi. Kalau tak kerana kawan-kawan kau,kau tak akan jadi macam ni. Semua ni salah kau sendiri yang tak pandai nak jaga diri, lupa semua pesan papa.Sekarang kau tahu dah akibatnya. Jadi, kau ambik lah pengajaran ni untuk masa akan datang.”
“Janji pada papa dan mama yang Qalisha tak akan ulangi lagi perbuatan Qalisha ni lagi. Janji yang Qalisha tak akan engkar pada papa dan mama lagi,ya nak.”
Ada nada pilu pada suara papanya. Tangisan Qalisha semakin kuat. Dia pergi mencapai tangan papanya dan mencium tangan papanya dan memohon ampun. Begitu juga mamanya. Mereka bertiga berpelukan kepiluan.

*            *            *            *

bersambung........

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...