iklan

27 November 2010

Today's Recipe

 Assalammualaikum ^_^


Today's entry is about Pasta..yummy Pasta a.k.a. Spageti. . . . .
   Ok...mula-mula Chef Fiqa akan gtau bahan-bahan yang digunakan untuk membuat Spageti feberet Fiqa nie ok.(selalu perasan mow jadi chef) Sebelum tue, diingatkan untuk mencari bahan-bahan ini di kedai berdekatan sahaja yer..emm kalau xde tpaksa drive jauh2 la..ngee~


Bahan-bahan :-

1. San Remo Pasta Sauce perasa Mushroom&Tomato
(korg leh pilih perasa pasta sauce kesukaan korg-1 botol cukup)
2. San Remo Pasta Spageti(pasta yg bulat ok-2 bungkus)
3.Bawang Besar (2biji-potong dadu)
4. Bawang Putih ( 3 ulas-cincang halus2)
5.Daging Cincang (beli dlm bungkus-5oo gram)
6. Minyak/garam/ajinamoto/gula (sikit jer-utk goreng dan menambah perasa secukup rasa yer)




Lepas korang berlari atau merempit ke pekan atau kedai berdekatan utk membeli bahan2 ini, Chef Fiqa akan tunjukkan cara utk membuat Pasta Sauce nie pulak k. Anda dh bersedia?? k..duduk bgus2 n tgok baik2 apa Chef Fiqa buat k. Jgn salah langkah lak nti.

Mula2, hidup-kan dapur gas atau kayu api atau dapur yg guna minyak tanah korang. 
Then,panas-kan kuali dan masukkan minyak(pandai2 la anggarkn byk mna minyak tu ek) 
dan tggu sampai minyak panas pulak k.
 Pastu, masuk-kan bawang putih dulu.. . . tunggu dan kacau ok. . .
Pastu masuk-kan bawang besar berbentuk dadu tadi dan goreng lah beliau smpai kuning dan keluar semua air/minyak nya. Bila air/minyak beliau tadi dh byk kuar, masuk-kan pulak daging cincang. 
Goreng daging cincang tu beberapa minit. Pastu masuk-kan Pasta Sauce Mushroom&Tomato tadi ke dalam kuali bersama beliau2 yang telah digoreng yer..
Pastikan bahan-bahan tersebut benar-benar bercampur yer.....ok..skrg puan2 leh rasa pasta sauce tue...
apalah rasanya tue....haaaa....kurang rasa?tawar?jom kita amik garam/ajinamoto/gula sikit yer dan kita renjis-renjiskan/lempar-lemparkan mereka ke dalam bahan-bahan kita tadi...ok..skrg gaul/kacau perlahan-lahan. 
Korg leh masuk-kan sedikit air untuk mengurangkan kekeringan pasta sauce anda apabila sekian lama nti ya.
 Selepas beberapa minit kita rasa balik...sluurppp....emmm..ok dah kot....pastu, kita tunggu pasta sauce kita mendidih yer puan2 dan tuan2.tadaaaa..ok dah sudah.tutup api dapur korang ek.


yummy pasta

Ok puan2 dan tuan2,pasta sauce pun dan siap kan,skrg kita sediakan pulak mee Spageti nya pulak. 
Senang jer.So peanut ya puan2 da tuan2 :p

Mula-mula, masuk-kan mee spageti tersebut ke dalam bekas/kuali/periuk/belanga/apa2 saja bentuk bekas yg sesuai lah yer puan2 dan tuan2.
Kemudian, puan2 tuangkan/simbahkan/renjiskan air secukup nya ke dalam bekas berisi mee spageti tersebut.Ya....begitu lah puan2...pandai...(hehehe..)
Rebus lah sehingga beberapa minit/jam/hari/minggu yer.sehingga anda rasa mee spageti tu dah cukup kembang dan lembut utk dimakan dan ditelan dan dihadam.

Lepas kita siapkan semua.Kita hidangkan lah Spageti tu. Ambillah mee Supageti dan pasta sauce tersebut sebanyak mana yg anda mahu dan masukkan ke dalam pinggan anda dan makan sehingga kenyang dan buncit yer ...

Terima kasih Chef Fiqa. Sangat sedap sampai menjilat sudu aku dibuatnya.Memang febret kite la nie..hehe....ok.tu jer...esok nak makan lagi.Jangan jeles~ ;P


yummy spageti






No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...