iklan

04 December 2011

Sagu

Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya
Mun enda bibah Ungun, enda lah pekena sei


Dalam entry kali ini, kita akan mempelajari proses membuat sagu mutiara. Sagu ini diperbuat daripada kanji Sagu (Sei). Orang Melanau mengamalkannya sebagai makanan ruji. Pokok sagu (Metroxylon sagu) juga dikenali sebagai "Pokok Kehidupan" oleh orang Melanau.

Tujuh langkah untuk membuat Sagu ialah ::

1. Tubeng Balau ( Menebang pokok balau/rumbia)


Pokok sagu yang ditebang hanyalah pokok yang sudah cukup matang dan mempunyai banyak kanji. 1 batang pokok rumbia yang matang boleh mengahasilkan 150 hingga 300 kg kanji

2.Marut (memarut empulur sagu)


selepas mengeluarkan kulit (ungun) pokok rumbia (Balau), empulur sagu (Sei Balau) akan diletakkan pada Lagan. Lagan dibuat daripada dua balak yang diikat dengan ruang yang kecil di antaranya. Shredder (Pemarut) akan digunakan untuk membuat Pou (mencincang empulur sagu) 


3.Menyak (Mengeluarkan Sagu kanji-Sei)


Hasil Pou akan dibawa ke rumah pengekstrakan yang dipanggil Nyanan (atau Jagen). Terdapat Pou yang akan diletakkan ke 1 Idaih (tikar yang diperbuat daripada daun nipah).
Pou akan bercampur dengan air sungai, yang diproses menggunakan Terusueng (baldi kon yang dibuat daripada daun pokok rumbia/Ukap Balau)
Pengekstrakan dilakukan dengan memijak dan menguli pou basah menggunakan kaki. Ini akan menghasilkan campuran air dengan kanji sagu mentah (Sei). Campuran ini akan di kumpulkan dalam bekas yang dipanggil Jalur. Selepas itu sei akan disimpan di bawah Jaluritu, iaitu satu lubang kecil pada akhir Jalur yang dikenali sebagai Serebut untuk mengalirkan air keluar.

Nyanan (Jagen)





4. Mela'uek (Membersihkan Kanji/Sei)


Sei di bawah Jalur akan dikumpulkan dan diletakkan di atas Tapih (Keju Kain) yang diletakkan pada Salui (Sampan). Sei dibasuh dan di perah banyak kali untuk mengeluarkan sebarang kekotoran.



5.Mengulud ( Menguli bahan-bahan untuk Sagu mutiara/bulat)


Kanji sagu mentah (Sei) akan dicampur dengan kelapa parut (benyuh parut), Beras bran (Dabou Padai) dan garam secukup rasa (Sia). Campuran ini akan diuli dengan menggunakan tikar daun Nipah khas yang dipanggil Kejangan. Proses menguli ini dipanggil Mengulud.


6. Mengugoh (Proses untuk kanji sagu mutiara)


Selepas Mengulud, campuran akan ditapis (Mengugoh) menggunakan Takueang (colender) yang digantung dengan tali. Ini akan membentuk campuran menjadi bijian bulat kecil.



7.Mu'ui (Memasak Sagu mutiara)


Mutiara sagu mentah dimasak pada dapur tanah liat yang dipanggil NUR. Mutiara sagu mentah mestilah dikalau agar sagu ini masak sepenuhnya.  Sagu mutiara yang telah masak dibiarkan untuk sejuk kemudian disimpan di dalam bekas yang ketat. Hasil sagu mutiara ini dipanggil Sagok dan boleh dimakan dengan ikan salai (Jekan Ipuong), Umai (salad ikan mentah) atau dengan kuah kari (Keliseh)


Siap!!!


Sagu


Nota conteng :: skrg proses pmbuatan sagu ini bukan dipijak ye..tapi menggunakan mesin di kilang.^^


sumber :: Mukah-subet sago

3 comments:

  1. satu rencana yang meanrik yang telah dikongsi bersama..kalau boleh, ceritakan mengenai pesta kaul lagi,,apa sejarah dan motif pesta itu diadakan. Harap anda dapat berkongsi bersama. Terima kasih.

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...